گیله لو

دسترسی: در انبار
ریال
ارسال به
*
*
روش ارسال
نام
تخمین تحویل کالا
قیمت
روش حمل و نقلی وجود ندارد

موسیقی گیل و دیلم

  تنظیم : حسین حمیدی
آواز: فریدون پوررضا

  ظاهراً موسیقی نواحی کوهستانی گیلان از نظر فرم و محتوا با نواحی فلات متفاوت است. از نظر فرم، در سبک اول، نت راهنما (شاهد) روی لحن چهارم حالت شور (دیلمان) قرار می‌گیرد، در حالی که نت استاپ، در آنجا روی لحن سوم آن حالت قرار می‌گیرد و پایان را نشان می‌دهد. اما در مورد سبک دوم، یعنی موسیقی پلاتو، نت استاپ روی تونیک در شور و نت راهنما بر روی صدای پنجم همان حالت قرار می گیرد. از نظر محتوا و مضمون، در اینجا، ظرافت، ذوق خوب و خلق و خوی شوخ طبع مردم فلات نشین (گیله مرد) را می توان در مقابل چابکی، خشونت و ساده لوحی کوه نشینان (گالش) قرار داد. در واقع در اینجا دو شغل کلی کاشت و کشاورزی برنج و چای و دامداری و گله داری از یکدیگر متمایز می شود.
برای نشان دادن بهتر فضای کوهستانی و چوپانی، در اینجا از نمونه هایی استفاده شده است: شول و گور (صدا و فریاد برای پراکنده کردن گرگ ها)، صدای باد و صدای زنگ کوچک همراه با صدای سازهایی مانند کارنی، لالا (شپرد نی). ) و لبک. برای نمایش دقیق تر از موسیقی فلات، تکنیک های متنوعی از جمله وگویه خانی (پاسخ جمعی گروهی به خواننده تک نفره)، آی-آی (نوعی آواز بر اساس کنترتمپو)، استکان نوازی. (بازی توسط/روی وان گرد) در اینجا اعمال می شود. «نار آبکور» و «جان لیلی» از آوازهای شبانی گالشی و «نیل بزا دستمال» و «اوهوی زاکون» نمونه‌هایی از آهنگ‌های پلاتو هستند. یکی از معتبرترین آهنگ های کل منطقه، آهنگ گوسان دخان (مقدمه) است که با استادی در کنار لالا در این مجموعه نواخته شده است. شعر «گیله لو» و «هو» از محمدولی مظفری (درگذشته) و «یه قال دو قال» از مرتضی کریمی است. دیگر آهنگ های این مجموعه توسط اردشیر مهرگان، محمدرضا خیرخواه، قولارضا مرادی و محسن آریاپاد ساخته شده است. ...

منتشر شده [30/01/2006]